Når du velger vår korrektur- & språkvask-tjeneste mottar du personlig tilbakemelding fra en kvalifisert korrekturleser. Han/hun vil korrigere feil direkte i teksten og gi ytterligere forslag i kommentarene. Hvis du velger Strukturkontroll, mottar du også tilbakemelding gjennom våre nyttige sjekklister.
Din korrekturleser vil korrigere språk- og konsistensfeil direkte i teksten via Words sporesystem og komme med ytterligere forslag i kommentarene.
Sjekk ut eksemplet under og last ned hele filen her.
I dette kapitteletkapitlet er hensikten å presentere et teoretisk perspektiv til forskningsprosjektet, samtog å tilføre en forståelse for hvordan læring og kompetanseutvikling hos elever med bruk av videoopptak innen yrkesfag kan gjennomføres. Teorien skal også belyse hvilke utfordringer og konsekvenser dette vil gi lærer, veileder og forsker i dette aksjonsforskningsprosjektet.
I læreplanen for Teknikk og industriell produksjon Vg1 står det at opplæringen i felles programfag «skal gi den enkelte en praktisk, variert og teknisk grunnopplæring og en bred plattform for videre yrkesvalg. Gjennom opplæringen skal elevene utvikle praktiske ferdigheter, faglig innsikt, refleksjon og kritisk vurderingsevne. Det skal fremme elevenes evne til å samhandle med andre og evne til å arbeide selvstendig etter prosedyrer og tegninger og med registrering og dokumentasjon[…] (Kunnskapsdepartementet).
Charlie Ginsburgs oppfinnelse av videoopptakeren fra 1951 har tilført undervisning og forskning nye muligheter til å gjøre avansert observasjon med minimal bruk av hukommelse (Bjørndal, 2013). I forhold til min problemstilling; Hvordan kan jeg som lærer ved hjelp av videoopptak, stimulere eleven til utvikling av vurderingskompetanse på eget arbeid? hHar jeg tenkt at teoriene rundt bruk av videoopptak skal være med på å belyse problemstillingen, og gir meg som lærer en unik mulighet til å kombinere studiens hensikt med videoopptak. – og elevenes interesse for egenutvikling, og kan på den måten gi noe tilbake i form av å stimulere elevenes utvikling med bruk av videoopptak.
Videoopptak har i–følge Bjørndal (2013) lenge vært omtalt og dokumentert som et lovende redskap til læring og utvikling med mange muligheter og innenfor en rekke aktiviteter og profesjoner. Bjørndal (2011) skriver at det er noen fordeler å kunne observere med video. Tog at to av hovedfordelene med videoobservasjon er for det første er at videoopptak klarer å holde fast observasjonen fra situasjonen, slik at en slipper å huske de øyeblikkene som ble observert. For det andre at alle de mange detaljene en finner bevart i et videoopptak gjør at en kan få øye på ting som ellers aldri ville blittble lagt merke til. Videoopptak kan derfor verdsettes utfra at det gir informasjon som kan gi gjenopplevelser, nyanser, detaljer, korrigerende oppfatninger, adferd, mønstre, og kontraster som ellers ville være vanskelig å fange og kan derfor gi avgjørende betydninger for refleksjoner over praksis som ellers ikke ville kommet frem uten bruk av videoopptak (Bjørndal, 2011).
Pass på forskjell mellom ”ifølge en person” – hvor det ikke er mellomrom og ” i følge med en person”.
Ville tatt bort da setningen er noe lang. Eller eventuelt sette i egen setning.
Noe repetisjon ville tatt bort.
Du mottar et personlig forbedringsbrev som er utformet for å hjelpe deg med å gjenkjenne og rette opp de vanligste feilene dine.
Vårt mål er å hjelpe deg til å bli en bedre skribent.
Hei Tom,
Takk for at jeg fikk lese igjennom oppgaven din, som jeg synes var veldig interessant å lese. Den er lagt opp på en logisk måte så det er lett å følge med i innholdet, selv for personer som ikke er eksperter innen emnet.
Jeg har gjort noen få rettinger på språket ditt, selv om jeg synes generelt at du uttrykker deg veldig godt. Pass bare på at språket litt blir for muntlig, som for eksempel «sånn» og «nemlig».
Andre tips som er bra å ha i bakhodet for å unngå skrivefeil :
Ikke for mange setninger med «man». Skriv heller med andre ord.
Pass på forskjell mellom «da» og når». («Den gang da, og hver gang når»).
Komma-regel: Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men.
Forskjellen mellom et og ett. Uttales det med sterkt trykk, skrives det ett. Ellers skrives det et.
Unngå fyllord som ‘altså’, ‘jo’, ‘også’, ‘etc.’, ‘osv’ – som bare fyller opp plass uten å gi noe mer informasjon til teksten.
Pass på forskjell mellom ” I følge med” og ”ifølge en person”. Siste uttrykk har ikke mellomrom.
Når det gjelder strukturen på oppgaven synes jeg den er bra, og overskriftene passer fint til teksten. Sjekk at du henviser til kilder på riktig måte.
Håper kommentarene mine vil være til hjelp.
Jeg ønsker deg lykke til med siste finpuss!
Vennlig hilsen,
Camilla
Hvis du velger Strukturkontroll vil korrekturleseren fullføre sjekklisten. Han/hun vil også gi strukturrelaterte råd i kommentarene i teksten.
Ønsker du å kontakte oss direkte? Ikke noe problem, vi er alltid her for deg.